Google AdWords uudistui – näin se vaikuttaa mainoksiisi

Googlen AdWords-mainokset uudistuivat

Google julkaisi vuosittaisessa Google Performance Summit -konferenssissa listan uusimmista muutoksistaan. Muutokset kulkevat linjassa edellisten uudistusten kanssa ja Mobile first -suuntaus vahvistuu entisestään. Asiakkaidemme kannalta merkittävin muutos koskee AdWords-tekstimainoksia, jotka paisuvat lähes 50 % laajemmiksi.

Miten tekstimainokset muuttuvat?

Googlen tekstimainoksia koskeva muutos kasvattaa mainoksen kokonaispituutta lähes kaksinkertaistaen ne (47 %). Muutos tuo olennaisesti uusia mahdollisuuksia mainostekstin sisällön luonteeseen. Pelkästään mainoksen otsikkoon kohdistuva uudistus pidentää mainoksen otsikkoa jopa 140 %. Aikaisemman yhden 30 merkin otsikon sijaan Google on luonut tilaa kahdelle 25 merkin otsikolle! Tekstimainoksen kuvausteksti tulee kasvamaan kahdesta 35 merkin kuvauksesta yhteen 80 merkin kuvaukseen. Edellä mainittujen lisäksi mainostaja saa näkyviin mainoksen laskeutumissivun URL-osoitteen, jota on tarvittaessa mahdollisuus muokata käyttämällä kahta Polku-kenttää.

Tällä hetkellä AdWords tukee sekä uusien laajennettujen tekstimainosten (engl. Google Expanded Text Ads, EPA) että vakiotyyppisten tekstimainosten luomista AdWordsin uudessa ja aiemmissa versioissa. Kuitenkin tulevan lokakuun 26. päivä alkaen AdWords ei enää tue vakiotyyppisten tekstimainosten luomista tai muokkaamista, mutta sallii olemassa olevien vakiotyyppisten mainosten näkymisen jatkossakin.

Parantaako tämä mainosten klikkaussuhdetta?

 

Muutos tulee epäilemättä parantamaan mainosten klikkaussuhdetta (engl. Clickthrough Rate, CTR). Lisäksi laajempi tekstimäärä tarkoittaa myös laajempaa näkyvyyttä näytöllä. Google on ilmoittanut varhaisissa testauksissaan saavuttaneensa 20 % paremman CTR:n laajennettujen tekstimainosten ansiosta. Kalifornialainen hakukone- ja sosiaalisen median mainontaan erikoistunut Growth Pilots tutki laajennetun tekstimainoksen vaikutuksia seitsemän AdWords-asiakkaansa mainosten kohdalla (taulukko alla). Asiakastapauksissa mitattavia parametrejä olivat klikkihinta (engl. Cost Per Click, CPC), CTR, konversioprosentti (engl. Conversion Rate) ja konversio mainosnäyttöä kohden (enlg. Conversion Per Impression, CPI).

 

Googlen laajennetut tekstimainokset

 

Taulukosta voidaan havaita, että klikkaussuhde on parhaimmillaan kasvanut lähes 160 prosenttiyksikköä. Kahden asiakkuuden kohdalla CTR heikkeni, mutta konversioparametrit (konversioprosentti ja CPI) vahvistuivat. Tämä osoittaa, että laajennettujen tekstimainosten ansiosta kyseisiä mainoksia ei klikattu turhaan, vaan niitä klikanneet henkilöt tuottivat konversiota. Näin ollen laajennetuilla tekstimainoksilla on mahdollista saavuttaa laadukkaampia klikkauksia, jonka seurauksena mainostaja säästää mainoskustannuksissaan.

Parhaat käytännöt tekstimainosten luomiseksi

 

Bostonilainen markkinointiohjelmistoihin erikoistunut yritys WordStream julkaisi elokuun alussa listan seitsemästä parhaasta periaatteesta laadukkaiden laajennettujen tekstimainosten luomiseksi:

  1. Kirjoita mainokset uudestaan. Käytä lisätila hyödyksesi kertoaksesi asiakkaillesi jotain uutta.
  2. Sisällytä tärkein viestisi mainoksen otsikoihin.
  3. Muista, että ensimmäinen otsikko on tärkeämpi kuin toinen.
  4. Älä pysäytä aikaisempaa mainontaasi heti, vaan anna sen olla käynnissä yhtäaikaisesti uusien mainostesi kanssa niin kauan, kunnes laajennetut tekstimainokset menestyvät vakiotyyppisiä mainoksia paremmin.
  5. Kirjoita mainokset puhuttelemaan kaikkien laitteiden käyttäjiä.
  6. Sisällytä mainoksen tärkein avainsana URL-osoitteen Polku-kenttään.
  7. Päivitä samalla mainosten laajennusten (sovelluslaajennukset, puhelulaajennukset, sijaintilaajennukset, arvostelulaajennukset, sivustolinkkilaajennukset) tiedot, jottet kerro uudessa laajemmassa mainostekstissäsi samoja asioita.

 MItä teen seuraavaksi?

 

Jotta AdWords-mainontasi säilyy laadukkaana ja tukee jatkossakin liiketoimintaasi, suosittelemme laajennettujen tekstimainosten käyttöön ottamista mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään lokakuun 2016 alkupuoliskolla.

Käännythän puoleemme, kun tarvitset apua laajennettujen tekstimainosten luomisen kanssa.

Lisätietoa uudistuksesta:

Teemu Väliheikki
Digital Director
teemu.valiheikki@osg.fi
0505903404

Lähteet:

Anon (2016), How To Get Ahead With AdWords Expanded Text Ads

Irvine, Mark (2016), 7 Best Practices for Google’s NEW Expanded Text Ads (Available NOW!)

Kim, Larry (2016), 5 BIG Changes Coming to AdWords: Everything You Need to Know

Kim, Larry (2016), Google Expanded Text Ads: 10 Things You Need To Know

Marvin, Ginny (2016), Merkle’s early data on expanded text ad CTRs: Results are mixed

Takaisin etusivulle